فروشگاه آپکو

تعویض فرمان ۲۰۶

تعویض فرمان ۲۰۶

فرمان (که به آن چرخ محرک) گفته میشود چرخ دستی یا به بیانی ساده تر چرخ نیز می گویند نوعی کنترل فرمان در وسایل نقلیه است.

از فرمان در اکثر وسایل نقلیه مدرن زمینی، از جمله تمام خودروهای تولید انبوه، اتوبوس ها، کامیون های سبک و سنگین و همچنین تراکتورها استفاده می شود. فرمان بخشی از سیستم کنترل کننده خودرو است که توسط راننده کنترل می شود.

سیستم فرمان به صورت مکانیکی کار می کند. فرمان خودرو از طریق تماس مستقیم مکانیکی با چرخ دنده‌های فرمان توپی یا قفسه‌ای و پینیون شروع به کار می کند ، و البته با کمک فرمان هیدرولیک با سرعت بیشتر کار می کند ، و برخی از خودروهای تولیدی مدرن با کمک موتورهای کنترل‌شده توسط کامپیوتر کار می کند ، که به عنوان نیروی الکتریکی شناخته می‌شوند.

 

 

 

روکش فرمان خودرو

 

روکش فرمان خودرو از فرمان شما در برابر خط و خش، محو شدن و سایش محافظت می کند. لمس عالی و احساس راحتی را برای شما به ارمغان می آورد، کف دست شما را ماساژ می دهد، خستگی رانندگی را از بین می برد و تجربه رانندگی شما را غنی می کند.

 

 

قطر مناسب برای فرمان های سایز متوسط ​​با قطر 37-38 سانتی متر، مناسب برای تمامی فرمان های 14.5-15 اینچی است. بسیار مقاوم در برابر گرما است لازم به ذکر است ضد باکتری و دارای متانول صفر برای حفاظت از محیط زیست سالم طراحی شده است.

 

 

خدمات عالی: اگر به قطعات خودرو بیشتری نیاز دارید، لطفا روی به سایت آپکو سر بزنید. اگر سوالی دارید، لطفاً یک ایمیل برای ما ارسال کنید و ما ظرف 24 ساعت با شما تماس خواهیم گرفت.

 

 

شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو آپکو در کجا واقع شده است؟

 

 

شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو آپکو (شرکت خصوصی) در محله شهرک استقلال تهران و خیابان سی ام واقع شده است. این شرکت یکی از هشتاد شرکت خصوصی در محله شهرک استقلال تهران می باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی موزه خودرو های تاریخی ایران و همچنین نمایندگی 1068 ایران خودرو ، موسسه اندیشه برتر میران ، نمایندگی 301 هیوندای (محمدی) ، تعمیرگاه مرکزی کرمان خودرو و فروشگاه سپه شریف قرار گرفته است.

آدرس نمایندگی های شرکت اپکو

 

 

نمایندگی ایل بیگی

 

آدرس : تهران -خیابان کارگر جنوبی -نرسیده به میدان قزوین -پلاک 576

09912706973 تلفن:

 

نمایندگی هومن شریفی نیا

 

آدرس: تهران- تهرانپارس- خيابان فرجام- نرسيده به چهارراه اشراق- نمایندگی 1025 ایران خودرو

تلفن: 02177860880

  شرکت ترنیان سهم  

 

آدرس : تهران -خیابان شهید رجایی- ایستگاه نان ماشینی -نمایندگی 1269 ایران خودرو

تلفن: 02144000810

 

نمایندگی امیر اسمعیل زاده هنجنی 

 

 آدرس : تهران- خيابان کارگر جنوبي- ميدان پاستور- بلوار پاستور غربي بعد از تقاطع آژيده- فروشگاه اميران

تلفن: 02166925425-02166437267

 تعمیرگاه مرکزی شماره 1 ایران خودرو

 

آدرس: تهران- خیابان آزادی -خیابان حبیب اللهی-خیابان سهرورد

تلفن: 5-66072054-021

 

 تعمیرگاه مرکزی شماره 2 ایران خودرو 

 

آدرس: تهران- تهرانپارس -خیابان اتحاد-کوچه یکم شرقی- کد 5099

تلفن: 09122500416

 

تعمیرگاه مرکزی شماره 3 ایران خودرو

 

آدرس: تهران-پل مدیریت – بلوار دریا-روبروی دانشگاه امام صادق(ع)

تلفن:02188687683

 

 

شرکت فروش خودرو ایرانیان کد 1172

 

 

آدرس:تهران-کیلومتر 5 جاده مخصوص کرج-خیابان  شیشه مینا-روبروی شهرک فرهنگیان

تلفن: 02144538061

 

نمایندگی فلاح محمودیان ( کد 5188122 )

 

نمایندگی نصب قطعات آپکو و عاملیت مجاز پوشش نانو سرامیک

آدرس: تهران-بزرگراه نیایش-غرب به شرق-نرسیده به اشرفی اصفهانی-نبش بلوار عدل شمالی-پلاک57

تلفن: 02144629202-02144629295-02166922677

 

 

 

نمایندگی فلاح محمودیان ( کد 5188122 )

 

 

نمایندگی نصب قطعات آپکو و عاملیت مجاز پوشش نانو سرامیک

آدرس: تهران-میدان شیخ بهایی – خیابان سئول – جنب پل سئول – مجتمع خودرویی سوم خرداد

تلفن: 02188620412

 

خدمات ارائه شده توسط آپکو شامل چه محصولاتی است؟

 

 

آپکو بعنوان یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو فعالیت خود را در زمینه افزودن امکاناتی که در فاز تولید بر روی خودرو عرضه نگردیده اما از نیاز های آتی مالکان خودرو است ،آغاز کرده است .امروز گسترده محصولات و خدمات ما بسیار فراتر رفته است و تقریبا در تمامی بخش های خودرو ،خدمات و محصولات آپشنال را ارائه می دهیم

 

 

وجه تمایز خدمات و محصولات آپکو با خدمات متفرقه حاضر در بازار چیست؟

 

 

کلیه محصولات عرضه شده توسط آپکو کاملا کارشناسی و طراحی شده است تا هیچ صدمه ای به خودرو وارد نکند اما ارائه دهنده اینگونه محصولات در بازار کمتر اطلاعی از این موضوع دارند و بعضا شاهد بوده ایم که با نصب قطعات غیر معتبر و کارشناسی نشده باعث آسیب رساندن به بخش های برقی و مکانیکی خودرو شده اند. اما مالکان محصولات ایران خودرو می توانند این اطمینان را داشته باشند که محصولات آپکو کاملا با خودرویشان هماهنگ بوده و باعث ابطال گارانتی خودرو نمی گردد. لازم به ذکر است تمامی محصولات شرکت آپکو دارای گارانتی است.

 

 

محصولات آپکو شامل چه آپشن هایی است:

 

 

امروز آپکو در تمامی بخش های خودرو ورود کرده و ما لیست کاملی از آپشن ها نظیر کروز کنترل ،مولتی مدیا ،سنسور و دوربین دنده عقب ،رینگ و غیره را به مالکان محصولات ایران خودرو ارائه می دهیم .

 

همچین در برهه ای از زمان در بخش مکانیکال خودرو نظیر و تیونینگ کردن موتور و تعویض جعبه دنده دستی با اتوماتیک ورود کرده بودیم که امروز به دلیل مشکلات بین الملی این خدمات متوقف شده است اما تلاش می کنیم که در آینده دوباره بتوانیم این بخش را فعال کنیم.همچنین کارها مقدمات به منظور ورود به بخش کیت های بدنه انجام شده اما بدلایل ظرافت های موجود این بخش دقیقا زیر نظر بخش فنی و مهندسی ایران خودرو در پیگیری بود و انشاالله در آینده این خدمات ها ارائه خواهد شد.

 

 

چرخ‌های فرمان خودروهای سواری عموماً دایره‌ای هستند و توسط توپی متصل به حلقه بیرونی فرمان توسط یک یا چند پره به ستون فرمان نصب می‌شوند (چرخ‌های تک پره یک استثنای نسبتاً نادر است). انواع دیگر وسایل نقلیه ممکن است از طرح دایره ای، شکل پروانه ای یا شکل دیگری استفاده کنند.

 

 

در کشورهایی که خودروها باید در سمت چپ جاده رانندگی کنند، معمولاً فرمان در سمت راست خودرو قرار دارد (دست راست یا RHD). برعکس در کشورهایی که خودروها در سمت راست جاده رانندگی می کنند (دستور چپ یا LHD) صدق می کند.

 

 

فرمان علاوه بر کاربرد مهمی که دارد ، محل معمولی دکمه ای برای فعال کردن بوق خودرو است. خودروهای مدرن ممکن است کنترل‌های دیگری مانند کروز کنترل، سیستم صوتی، و کنترل‌های تلفن و همچنین دنده‌های دست و پا را در فرمان تعبیه کرده باشند تا حدی که راننده باید دست‌های خود را از روی فرمان بردارد.

 

 

چرخ‌های فرمان سفت و سخت بودند و بر روی ستون‌های فرمان غیرقابل جمع شدن نصب می‌شدند. این ترتیب، خطر به زمین زدن راننده را در صورت تصادف شدید افزایش می دهد. اولین مدل فرمان تاشو در سال 1934 اختراع شد اما هرگز با موفقیت به بازار عرضه نشد. در سال 1956، فورد با یک فرمان ایمنی که با پره‌هایی که خم می‌شد، عرضه شد، اما ستون هنوز سفت و سخت بود. در سال 1968، مقررات ایالات متحده (استاندارد FMVSS شماره 204) در مورد حرکت قابل قبول رو به عقب فرمان در صورت تصادف اجرا شد ستون‌های فرمان تاشو برای رعایت این استاندارد مورد نیاز بود. قبل از این اختراع، سیتروئن DS دارای طراحی منحنی و خارج از مرکز تک پره فرمان بود تا در صورت تصادف، درایو را از ستون فرمان منحرف کند.

 

 

فرمان برقی برای راننده امکان رانندگی آسان تری می دهد که به وسیله آن می توان فرمان خودرو را کنترل کرد . فرمان برقی مدرن تقریباً به طور کلی بر یک سیستم هیدرولیک متکی است، اگرچه سیستم های الکتریکی به طور پیوسته جایگزین این فناوری می شوند.

 

 

لازم به ذکر است، سیستم های فرمان مکانیکی مانند در سال 1953 Studebakers معرفی شدند. با این حال، سیستم های کمک هیدرولیکی غالب شده اند. و کارایی و طرفداران بیشتری دارد .

 

 

در حالی که سایر روش‌های هدایت خودروهای سواری از آزمایش‌ها مورد تایید قرار نگرفتند، برای مثال فرمان «مچ‌پیچ» خودروی مفهومی مرکوری پارک لین در سال 1965 توسط دو حلقه 5 اینچی (127 میلی‌متری) کنترل می‌شد، هیچ کدام هنوز به کار نرفتند. مانند فرمان بزرگ معمولی .

 

 

مقررات خودروهای سواری که توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده اجرا می شود، قفل کردن چرخش فرمان (یا گیربکس قفل شده در “پارک”) را برای جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه موتوری الزامی می کند. در اکثر خودروها، این کار زمانی انجام می شود که کلید احتراق از قفل جرقه خارج شود.

 

 

 

مدل های فرمان خودرو

 

 

در سال 1958 مدل فرمان (Plymouth Savoy) که به صورت دو پره با حلقه بوق و دستگیره چرخان فرمان بوده است.

 

 

از آنجایی که رانندگان ممکن است ساعت‌ها در یک زمان دستشان روی فرمان باشد، اینها با در نظر گرفتن ارگونومی طراحی شده‌اند. با این حال، مهمترین نگرانی این است که راننده بتواند به طور موثر گشتاور را به سیستم فرمان منتقل کند. این امر به ویژه در خودروهای بدون فرمان برقی یا در موارد نادر از دست دادن کمک فرمان بسیار مهم است. یک طراحی معمولی برای چرخ‌های فرمان دایره‌ای، یک لبه فولادی یا منیزیمی طراحی شده است که یک دستگیره پلاستیکی یا لاستیکی روی آن و اطراف آن قالب‌گیری شده است.

 

 

برخی از رانندگان برای افزایش چسبندگی یا راحتی یا صرفاً به عنوان تزئین، روکش فرمان وینیل یا پارچه ای را خریداری می کنند. وسیله دیگری که برای تسهیل فرمان استفاده می شود، دستگیره برودی است.

 

اتومبیل های اولیه از فرمان هایی استفاده می کردند که مستقیماً از اتومبیل های جاده ای گرفته شده بودند.

 

 

آنها معمولاً از چوب ساخته می‌شدند (که نیاز به استفاده از دستکش‌های رانندگی بود) ، قطر آن‌ها تا حد امکان بزرگ بود  برای اینکه تلاش لازم برای چرخش کاهش یابد. همانطور که اتومبیل‌ها به تدریج پایین‌تر می‌رفتند و کابین خلبان‌ها در دهه‌های 1960 و 1970 باریک‌تر می‌شدند، فرمان‌ها کوچک‌تر شدند تا در فضای فشرده‌تر در دسترس قرار گیرند.

 

 

 

 

 

پره در فرمان

 

 

فرمان Banjo در 1956 DKW Monza طراحی شده است که تعداد پره های فرمان به طور مداوم تغییر می کرد.

اکثر اتومبیل های اولیه دارای فرمان چهار پره بودند.

 

 

فرمان بانجو یک گزینه در اتومبیل های اولیه بود. آنها قبل از فرمان برقی بودند. پره های سیم یک بافر یا جاذب بین دستان راننده و درام جاده بودند. اکثر آنها 3 یا 4 پره بودند که از چهار یا پنج سیم در هر پره ساخته شده بودند، از این رو “بانجو” نامیده می شود.

 

 

فرمان قابل تنظیم

 

 

فرمان همه خورو ها قابل تنظیم است.

 

چرخ‌های فرمان شیب‌دار متکی به اتصال ضامن دار هستند که در ستون فرمان درست زیر فرمان قرار دارد. با جدا کردن قفل ضامن دار، چرخ را می توان به سمت بالا یا پایین تنظیم کرد در حالی که ستون فرمان در زیر مفصل ثابت می ماند. برخی از طرح‌ها محور را کمی جلوتر در امتداد ستون قرار می‌دهند، که امکان حرکت عمودی نسبتاً مناسب فرمان را با شیب واقعی کمی فراهم می‌کند، در حالی که سایر طرح‌ها محور را تقریباً در داخل فرمان قرار می‌دهند و امکان تنظیم زاویه فرمان را فراهم می‌کنند. تقریباً هیچ تغییری در ارتفاع آن وجود ندارد.

 

 

 

 

ستون فرمان قابل تنظیم

 

 

در مقابل، یک ستون فرمان قابل تنظیم اجازه می دهد تا ارتفاع فرمان تنها با یک تغییر کوچک و مفید در شیب تنظیم شود. اکثر این سیستم ها به جای مکانیزم های ضامن دار با قفل های فشاری یا موتورهای الکتریکی کار می کنند. ممکن است قادر به حرکت به یک موقعیت تنظیم شده باشد زمانی که راننده معینی از ماشین استفاده می کند، یا برای ورود یا خروج به سمت بالا و جلو حرکت کند.

 

 

 

فرمان چرخشی

 

فرمان Swing-Away که در فورد تاندربرد 1961 معرفی شد با سایر محصولات فورد در دهه 1960 در دسترس قرار گرفت، به فرمان اجازه می داد تا زمانی که انتخابگر گیربکس در پارک قرار داشت بتواند کنترل شود، 9 اینچ  (229 میلی متر) قطر دارد و به سمت راست حرکت می  کند. و خروج و ورود راننده را آسان تر کنید.

 

 

 

فرمان شیب دار

 

 

توسط فورد در سال 1967 پس از به روز رسانی الزامات استانداردهای ایمنی خودروهای موتور فدرال معرفی شد. اگرچه این یک به‌روزرسانی برای فرمان چرخشی بود، و استانداردهای ایمنی به‌روز را برآورده نمی‌کرد، اما حرکت محدودی را ارائه می‌دهد اما به دلیل عملکرد خودکار پاپ اور نسبت به مدل قبلی خود، راحتی بیشتری را ارائه می‌دهد.

 

 

فرمان توپی رهاسازی سریع

 

 

 

برخی از چرخ‌های فرمان را می‌توان بر روی یک هاب جداشدنی که به نام هاب سریع رها می‌شوند، نصب کرد. سپس می توان فرمان را بدون استفاده از ابزار و به سادگی با فشار دادن یک دکمه جدا کرد. این سیستم در اتومبیل‌های مسابقه‌ای با فاصله کم هستند، برای تسهیل ورود و خروج راننده، و همچنین در اتومبیل‌های دیگر، به‌عنوان یک وسیله ضد سرقت استفاده می‌شود. کانکتور آزادسازی سریع اغلب مختص برند است و برخی از آنها قابل تعویض هستند. رایج‌ترین الگوی نصب 6×70 میلی‌متر است،که نشان‌دهنده یک الگوی دایره پیچ با شش پیچ است که در امتداد دایره‌ای به قطر 70 میلی‌متر قرار گرفته‌اند. نمونه های دیگر از الگوهای پیچ معمولی عبارتند از 3×1.75 اینچ (44.45 میلی متر)، 5×2.75 اینچ (69.85 میلی متر)، 6×74 میلی متر و 6×2.75 اینچ (69.85 میلی متر) انتشار سریع خود اغلب اختصاصی است.

 

 

 

فرمان قابل جابجایی

 

در این مدل  فرمان باید با حرکات استراتژیک دست و مچ در حرکات چرخشی استفاده شود. برای اطمینان از ایمنی اندام ها باید احتیاط و مراقب بود. حرکات ثابت مورد استفاده باید با احتیاط انجام شود. وضعیت صحیح سیستم دست و بازو هنگام استفاده از ابزارهای دستی بسیار مهم است. به عنوان یک قاعده، مچ دست نباید خم شود، بلکه باید صاف نگه داشته شود تا از فشار بیش از حد بافت هایی مانند تاندون ها و غلاف های تاندون و فشرده شدن اعصاب و خون جلوگیری شود. عمل چرخاندن فرمان در حالی که وسیله نقلیه ساکن است، فرمان خشک نامیده می شود. به طور کلی توصیه می شود از فرمان خشک خودداری کنید زیرا به مکانیزم فرمان فشار وارد می کند و باعث فرسودگی نامناسب لاستیک ها می شود.

 

 

دکمه ها و کنترل های روی فرمان

 

 

 

فرمان اتومبیل فرمول یک مدل 2009 دارای دکمه ها و دستگیره هایی برای کنترل عملکردهای مختلف و همچنین گیج و سایر موارد مهمی است که معمولاً روی داشبورد یافت می شوند.

 

 

اولین دکمه ای که به فرمان اضافه شد، کلیدی بود که بوق برقی خودرو را فعال می کرد. سوئیچ بوق که به طور سنتی بر روی توپی فرمان یا لنت مرکزی قرار می‌گرفت، گاهی اوقات روی پره‌ها قرار می‌گرفت یا از طریق یک حلقه بوق تزئینی فعال می‌شد که نیاز به دور کردن دست از لبه را از بین می‌برد. اتصالات الکتریکی از طریق یک حلقه لغزنده انجام می شود. توسعه بیشتر، فرمان Rim Blow، سوئیچ بوق را در لبه فرمان ادغام کرد.

 

 

 

در سال 1966، فورد گزینه کنترل سرعت خلبان بزرگراه را با سوئیچ‌های راکر روی پد فرمان، روی تاندربرد خود ارائه کرد. به طور منحصر به فردی، تاندربرد به آرامی ترمزها را فشار داده و چراغ های توقف را روشن می کند، زمانی که ریتارد به طور مداوم با کروز کنترل روشن بود، اما درگیر نمی شد.

 

 

 

در سال 1974، لینکلن برای فعال کردن عملکردهای مختلف کروز کنترل در Continental و Continental Mark IV، دو سوئیچ را روی فرمان اضافه کرد. در سال 1988، پونتیاک یک فرمان با 12 دکمه برای کنترل عملکردهای صوتی مختلف در Trans-Am، 6000 STE و Bonneville ارائه کرد.

 

 

 

در دهه 1990، تعداد زیادی از دکمه های جدید روی فرمان خودرو ظاهر شد. تنظیمات از راه دور یا جایگزین می تواند شامل صدای خودرو، تلفن و ناوبری کنترل صوتی باشد. اغلب از چرخ ها یا دکمه های اسکرول برای تنظیم سطح صدا یا صفحه در منوها است، تغییر ایستگاه های رادیویی یا آهنگ های صوتی استفاده می شود. این کنترل ها می توانند از رابط های جهانی،  سیمی یا بی سیم استفاده کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *