فروشگاه آپکو

کروز کنترل چیست وچگونه کار می کند؟

کروز کنترل چیست وچگونه کار می کند؟

سیستم نگهدارنده سرعت یا همان کروز کنترل (به انگلیسی Cruise Control) سیستمی در خودروهاست که اجازه کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت را برای راننده فراهم می کند. این سیستم معمولاً با کنترل میزان هوای ورودی به محقظه احتراق وظیفه خود را به انجام می رساند. در واقع هدف استفاده از کروز کنترل نگه داشتن دقیق سرعت به میزان دلخواه راننده بدون هیچگونه دخالت خارجی است. در این سیستم امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز از طریق کلیدهای واسط فراهم شده است.
تصور کنید که آماده سفری با بهترین دوستان خود می شوید اما شما تنها کسی هستید که می توانید راندگی کنید و جاده ای هزار کیلومتری در پیش روی شماست. فکر کردن درباره این جاده که حداقل چندین ساعت از آن مسیری مستقیم است پیش از نشستن پشت فرمان نیز شما را خسته خواهد کرد! اما خوشبختانه کروز کنترل می تواند باز زیادی را از روی دوش شما بردارد.

نمایندگی مرکزی آپکو ایل بیگی

 

کروز کنترل امکانی ارزشمند در خودروهای امروزی است. سفرهای طولانی بدون این امکان خسته کننده تر خواهند بود. زمانی استفاده از کروز کنترل در خودروهای امریکایی نسبت به خودروهای آسیایی یا اروپایی متدوال تر بود چرا که جاده های امریکا طولانی تر و مستقتیم بوده و عموماً مبدا و مقصد از یکدیگر فاصله زیادی دارند.

اولین خودرویی که به کروز کنترل مجهز شد خودروی ایمپریال کرایسلر مدل ۱۹۵۸ بود. این سیستم مکانیکی به میل گاردان موتور متصل بود و یک تنظیم کننده بر روی داشبورد وجود داشت که با آن میزان سرعت مشخص می شد. این سیستم سپس توسط یک موتورالکتریکی میزان گاز ورودی خودرو را با این سرعت تنظیم می کرد.

نسخه های ابتدایی کروز کنترل مدت های قبل تر از پیدایش خودروها مورد استفاده قرار می گرفت. جیمز وات، مخترع و مهندس مکانیک اوایل قرن ۱۷ میلادی سیستمی را اختراع کرد که اجازه می داد موتورهای بخار در سربالایی و سراشیبی سرعت ثابت خود را حفظ کنند. اما کروز کنترل به شکلی که ما امروزه می بینیم اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی ساخته شد؛ در آن زمان ایده استفاده از دستگاه کنترل کننده برقی که بتواند سرعت جاده را کنترل کرده و میزان گاز خوردن وسیله نقلیه را مطابق آن تنظیم کند به ذهن مهندسین آمده بود.

سیستم کروز کنترل سرعت خودروی شما را با تنظیم وضعیت دریچه گاز یعنی همان روشی که شما انجام می دهید کنترل می کند. با این حال، کنترل کروز دریچه گاز را به جای فشار دادن پدال با یک کابل متصل به یک محرک، درگیر می کند. سوپاپ دریچه کنترل قدرت و سرعت موتور را با محدود کردن مقدار هوا در آن کنترل می کند.

راننده می تواند میزان سرعت مورد نظر خود را به استفاده از دکمه هایی که در اختیار دارد معین کرده یا عملکرد یا لغو کند. این دکمه ها معمولاً روی فرمان یا اهرم های کناری آن تعبیه شده اند. همچنین معمولاً دکمه های برای کاهش یا افزایش سرعت کروز کنترل در این سیستم قرار داده می شود. به منظور افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن عملکرد سیستم کروز کنترل با فشردن پدال ترمز به صورت خودکار لغو می شود.

با افزایش میزان خودروهای مورد استفاده مردم در جاده ها و نیاز به ایمنی بیشتر خودروسازان تصمیم گرفتند تا در سیستم کروز کنترل نوآوری هایی داشته باشند و در نتیجه همین نوآوری های سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر (به انگلیسی Adaptive Cruise Control) به خودروهای امروزی راه یافتند. اولین سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط خودروسازان ژاپنی تولید شد. البته این سیستم تنها در زمانی که ترافیک سنگینی در مسیر قرار داشت به راننده هشدار می داد و از سیستم ترمز اضطراری و سیستم کنترل گاز خودرو برخوردار نبود.

اولین سیستم کامل کروز کنترل تطبیق پذیر مربوط به سیستم دیسترونیک مرسدس بنز بود که بر روی خودروی کلاس S مدل ۱۹۹۹ قرار گرفته بود. این سیستم نه تنها گاز خودرو را کنترل می کرد بلکه از ترمز اضطراری برای رعایت فاصله مناسب با خودرو‌ی جلویی بهره می برد.

شماره تماس نمایندگی آپکو ایل بیگی :
02155410191
09127308520
09197427892

سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر چگونه کار می کند؟

در خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند راننده همانند سیستم کروز کنترل معمولی مقدار بیشینه سرعت مورد نظر را از طریق عملگرهای موجود تنظیم می کند. سنسوری که در جلو خودرو تعبیه شده است ترافیک مسیر روبرو یا خودرو جلویی را شناسایی کرده و روی آن قفل می کند. این سنسور سپس میزان سرعت خودروی شما را با در دست می گیرد و معمولاً طوری آن را تنظیم می کند که همیشه ۲ الی ۳ ثانیه به خودروهای پیش رو فاصله داشته باشید.
کامپیوتر خودرو با استفاده از داده های این سنسور میزان فاصله با خودروی جلویی و سرعت متناسب با آن را محاسبه می کند. در صورتی که آن واحد چندین خودرو در محدوده پوشش دهی این رادار قرار داشته باشد این سیستم به صورت خودکار انتخاب می کند که کدام یک از آنها را دنبال کند. به طور مثال در صورتی که سرعت خودروی پیش رو کمتر باشد یا خودروی دیگری به صورت ناگهانی در مسیر شما قرار گیرد این سیستم به صورت خودکار سرعت خودروی شما را نیز متناسب به وضعیت سرعت آنها کاهش می دهد.
کروز کنترل تطبیق پذیر سیستم هوشمندی برای ایمنی خوردو است. در صورتی که در زمان استفاده از این سیستم به خودروی جلویی خیلی نزدیک شوید در ابتدا به شما هشدار داده و در ادامه و در صورت نیاز از ترمز استفاده می کند. برخی خودروسازان از لیزر برای این سیستم خود استفاده می کند و این در حالی است که برخی دیگر از سیستم های نوری دوربین دار استفاده می کند. کروز کنترل تطبیق پذیر بدون توجه به تکنولوژی مورد استفاده در آن در روز و شب کار می کند اما توانایی های آن با توجه به شرایط جاده مانند باران سنگین، مه یا برف می تواند کاهش یابد.
تمام اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل تطبیق پذیر از جمله سنسورها، پردازشگرها، دخالت فعال در گاز و ترمز – همگی برای ترمز اضطراری خودکار هم لازم هستند. اگر فاصله خودرو با خودروی جلویی سریعاً در حال کم شدن باشد و راننده هیچ عکس العملی نشان ندهد، این سیستم به طور خودکار ترمز اضطراری می کند. اما بر خلاف کروز کنترل فعال، در سیستم ترمز اضطراری خودکار که قابلیت تشخیص عابر پیاده را دارد، وجود دوربین یک امر ضروری است.
ترمز اضطراری خودکار اولین گام است به سوی خودروهای تماماً خودران و این تنها با دهه ها کار برای پیشرفت سیستم های کروز کنترل میسر شده است.
استفاده از کروز کنترل مزایایی مانند تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز، جلوگیری از تجاوز ناخواسته سرعت از محدوده سرعت مجاز، افزایش و یا کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از کلیدهای واسط، کاهش نوسانات دریچه گاز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و… را به ارمغان آورده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *