فروشگاه آپکو

آشنایی با سیستم فرمان خودرو و انواع جعبه فرمان

آشنایی با سیستم فرمان خودرو و انواع جعبه فرمان

سیستم فرمان خودرو یکی از اساسی‌ ترین بخش‌ های هر اتومبیل محسوب می‌ شود که وظیفه کنترل و هدایت را بر عهده دارد. صنعت خودروسازی همیشه در حال پیشرفت می‌ باشد از این رو جعبه فرمان نیز از ابتدای اختراع ماشین تا الان دستخوش تغییرات بسیاری شده است که امروزه انواع مختلفی از آن برای کنترل اتومبیل به کار گرفته می‌ شود که هرکدام ویژگی‌ های خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم فرمان خودرو و انواع جعبه فرمان بپردازیم. با نمایندگی آپکو همراه باشید.

سیستم فرمان خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم فرمان خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

به عبارتی ساده فرمان وسیله‌ ای جهت هدایت خودرو محسوب می‌ شود اما برای آنکه راننده از طریق فرمان بتواند خودرو را کنترل و هدایت نماید اجزای مختلفی از یک سیستم بزرگ باید با یکدیگر همکاری نمایند. این سیستم را که سیستم فرمان خودرو می‌ نامند، علاوه بر انتقال نیروی چرخش فرمان جهت حرکت را به چرخ‌ ها منتقل نموده و مسیر خودرو را مشخص می‌ کند. به طور کلی وظیفه این سیستم تبدیل حرکت دورانی فرمان به حرکت افقی چرخ‌ ها می‌ باشد.

فرمان و دور فرمان

انواع سیستم فرمان خودرو

سیستم فرمان نیز مانند دیگر بخش‌ های فنی خودرو تاکنون پیشرفت فراوانی داشته و اجزای آن تغییرات زیادی کرده‌ اند. فرمان‌ های قدیمی جزییات خیلی زیادی نداشتند‌ و دارای ساختار ساده‌ ای متشکل از چند میله و چرخ دنده بودند. سیستم فرمان‌ های گذشته نیازمند وارد آمدن نیرو زیادی از سمت راننده بودند و باعث خستگی دست افراد می‌ شدند، از این رو دهه‌ های اخیر خودروسازان توجه بیشتری به این موضوع نموده اند و تغییرات شگرفی در این سیستم به وجود آورده‌ اند.

  1. سیستم فرمان مکانیکی
    عادی‌ ترین سیستم فرمان خودرو سیستم مکانیکی می‌ باشد که از پینیون، دنده شانه ای، غربیلک فرمان و ستون فرمان تشکیل شده است. در این سیستم حرکت دورانی غربیلک به وسیله ستون فرمان به پینیون و دنده منتقل شده و باعث حرکت خطی و افقی و تغییر جهت خودرو می‌ شود. جهت چرخاندن فرمان‌ های مکانیکی به خصوص در حالت توقف خودرو احتیاج است تا نیروی بالایی از سوی راننده به فرمان وارد شده و فرمان می‌بایست به وسیله هر دو دست بچرخد.
  2. سیستم فرمان هیدرولیک
    با پیشرفت صنعت خودروسازی سیستم فرمان هیدرولیک که هدایت و تغییر مسیر خودرو را برای راننده راحتتر می‌ نماید ابداع شد. اجزای این سیستم شامل اجزای سیستم مکانیکی فرمان به علاوه پمپ هیدرولیک، پیستون، سیلندر، لوله‌ های رابط، شیرهای کنترل، تسمه، فولی و مخزن روغن می‌ باشد.
    به دلیل تزریق روغن با فشار بالا توسط پمپ هیدرولیک به جعبه فرمان چرخش غربیلک به راحتی و با یک دست صورت می‌ گیرد.
  3. سیستم فرمان الکترونیکی
    این سیستم برای بهبود بیشتر سیستم هیدرولیک ساخته شد و در سال‌ های اخیر با اضافه شدن یک موتور الکتریکی به پمپ هیدرولیک نحوه کار این سیستم راحت‌ تر و بهتر شده است. در این سیستم بین فرمان و چرخ‌ ها هیچ رابطه‌ ای نبوده و هنگامی که فرمان می‌ چرخد، با ارسال دستور به چرخ‌ ها توسط واحد کنترل الکترونیکی تغییر مسیر ایجاد می‌ شود.
  4. سیستم فرمان برقی
    در این سیستم با استفاده از یک موتور برقی و با حذف پمپ، کمک شایانی به راننده جهت حرکت دورانی فرمان می‌ شود و چرخش غربیلک و تغییر جهت خودرو به راحتی صورت می‌ گیرد. همچنین زمان لازم برای نگهداری و تعمیر این نوع از سیستم بسیار کوتاه بوده که دلیل آن نیز سادگی این سیستم است.

انواع سیستم فرمان خودرو

شماره تماس نمایندگی آپکو ایل بیگی :
02155410191
09127308520
09197427892

جعبه فرمان خودرو و انواع آن

اصلی‌ ترین بخش سیستم فرمان خودرو جعبه فرمان می‌ باشد که با نصب در اتاق خودرو ضمن انتقال گشتاور دست راننده به چرخ‌ ها، فرایند افزایش این گشتاور را نیز انجام می‌ دهد. جعبه فرمان دارای انواع مختلفی می‌ باشد که از اجزای مخصوصی تشکیل شده است. هرچه کیفیت خدمات جعبه فرمان بیشتر باشد کنترل فرمان برای راننده راحت‌ تر و نرم‌ تر است.

  1. جعبه فرمان مکانیکی
    در این نوع جعبه فرمان اجزای مکانیکی وظیفه انتقال انتقال گشتاور از دستان راننده و غربیلک فرمان به چرخ‌ ها را بر عهده دارند. در این سیستم ساده چون تنها منبع انرژی دستان راننده می‌ باشد خستگی ناشی از صرف نیروی زیاد برای کنترل و حرکت غربیلک برای راننده ایجاد می‌ کند.
    جعبه فرمان حلزونی انگشتی، حلزونی با دنده تاج خروسی، حلزونی غلتکی و ساچمه‌ ای با دنده تاج خروسی از مهمترین انواع جعبه فرمان‌ های مکانیکی به شمار می‌ روند که هرکدام دارای ساختار مخصوص به خود می‌ باشند اما اساس کار و وظیفه آنها یکی است.
  2. جعبه فرمان با نیروی کمکی
    در این جعبه فرمان برای کمک به اجزای مکانیکی از قطعات هیدرولیکی و الکترونیکی استفاده شده است تا نیروی گشتاور دست راننده افزایش یابد. با استفاده از این جعبه فرمان دیگر خبری از سختی و خشکی فرمان نمی‌ باشد و نرمی سیستم‌ های مجهز به این نوع جعبه فرمان هنگام پارک خودرو و فرمان‌ گرفتن‌ های تیز بیشتر به‌ چشم می‌ آید.

جعبه فرمان خودرو و انواع آن

سوالات متداول

آیا می توان فرمان مکانیکی ماشین های قدیمی را به فرمان هیدرولیکی تبدیل نمود؟

خیلی از افراد که در گذشته ماشین‌ هایی با فرمان مکانیکی خریده‌ اند، امکان تعویض ماشین را ندارند ولی می‌ توانند فرمان ماشین خود را ارتقا دهند تا احساس راحتی بیشتری هنگام رانندگی داشته باشند. از این رو تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های مجاز مانند نمایندگی مرکزی آپکو می‌ توانند قطعات لازم را برای این امر فراهم نمایند.

هزینه تعمیرات کدام نوع فرمان بیشتر می باشد؟

در صورت خرابی سیستم جعبه فرمان‌ های مکانیکی هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات آنها پایین‌ تر می‌ باشد. در جعبه فرمان‌ های هیدرولیکی و الکترونیکی به دلیل استفاده از قطعات جدیدتر و الکتریکی هزینه تعمیرات و یا تعویض قطعات در صورت خرابی بالا می‌ باشد.

قطعات لازم برای جعبه فرمان خودرو را از کجا باید تهیه کنیم؟

باید برای تعمیر سیستم فرمان خود از قطعات با کیفیت بالا و اصلی استفاده نمایید تا مشکلی در سیستم به وجود نیاید و مانند روز اول راحتی و کارایی لازم را داشته باشد. برای خرید قطعات مختلف و اجزای سیستم فرمان خودروی خود می‌ توانید به نمایندگی آپکو ایل بیگی که یکی از نمایندگی‌ های معتبر قطعات خودرو می‌ باشد مراجعه نمایید.

حساسیت بالای فرمان های برقی و هیدرولیکی در زمان رانندگی در جاده خطرساز است؟

به دلیل استفاده از پمپ هیدرولیک و قطعات الکتریکی در جعبه فرمان و به طور کلی سیستم فرمان خودرو حرکت دادن غربیلک و تغییر جهت چرخ‌ها برای راننده بسیار راحت شده است اما بعضی از خودروها به دلیل نرمی بیش از حد و حساسیت بالای فرمان‌ ممکن است در سرعت‌ های بالا دچار مشکلاتی شوند. توصیه می‌ گردد در زمان رانندگی با سرعت بالا فرمان‌ هایی که حساسیت زیادی دارند را به طور ناگهانی نیرو برای چرخش وارد نکنید.

جنس جعبه فرمان از چیست؟

جعبه فرمان از جنسی ساخته می‌ شود که در اثر کار کردن و ایجاد حرارت و داغ شدن دارای تحمل دما و فشارهای بسیار زیاد باشد. از این رو این قطعه را از جنس چدن یا آلیاژ فولادی تولید می‌ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *