فروشگاه آپکو

دیفیوزر در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دیفیوزر در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند دفیوزر یا همان دیفیوزر نقش مهمی ندارد و تنها جنبه زیبایی دارد. در صورتی که دفیوزر در خودرو نقش مهم و اساسی در آیرودینامیک دارد.

در ادامه بیشتر در مورد دیفیوزر و نقش آن در خودرو توضیح خواهیم داد.

نقش دیفیوزر در خودرو

نقش دیفیوزر در خودرو

نقش دیفیوزر در واقع بالا بردن پایداری خود در سرعت‌ های بالا می‌باشد. با افزایش سرعت خودرو جریان هوا در زیر و بالای خودرو نیز افزایش می‌ یابد. در این بین دیفیوزر وظیفه کنترل هوای ورودی به قسمت زیرین خودرو را بر عهده دارد.

زمانی که سرعت خودرو‌ها بالا می باشد، به دلیل افزایش جریان هوا در اطراف خودرو موجب چسبندگی آن به زمین و هندلینگ می‌ شود. اغلب خودرو‌های اسپرت توانایی رسیدن به سرعت‌ های بالا را دارند. به همین دلیل برای آن قطعاتی فابریک یا قطعات جانبی طراحی می‌ شود که در سرعت‌ های بالا هم بتوانند خودروی خود را کنترل کنند. دیفیوزر در خودرو نیز یکی از اجزای آیرودینامیک به حساب می‌ آید.

زمانی که سرعت بالا دارد، به دلیل فشار بالای هوا انتهای خودرو به بالا می‌ رود که همین مسئله باعث کم شدن چسبندگی تایر‌ها به زمین می‌ شود. در چنین شرایطی دیفیوزر با ایجاد Downforce انتهای خودرو به سطح زمین فشار بیشتری وارد کرده و پایداری خوبی به خصوص در سر پیچ‌ ها ایجاد می‌ کند.

تزئینات خودرو آپکو

دیفیوزر برای کدام قسمت‌ های خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرد؟

دیفیوزر برای کدام قسمت‌ های خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرد؟

دیفیوزر به قسمت عقب و جلوی خودرو متصل می‌ شود. این قطعه برای همه خودروهای داخلی طراحی و تولید شده است. البته دیفیوزر جلو برای بسیاری از خودرو‌ها طراحی نشده است. تنها دیفیوزر تیبا 1 و دیفیوزر تیبا 2 دارای دفیوزر جلو می‌‌‌‌‌‌‌ باشند.
به صورت کلی دیفیوزر در قسمت عقب پایین سپر نصب می‌ شود. زمانی که سرعت شما افزایش پیدا می‌ کند و جریان هوا با سرعت بالایی از زیر خودرو عبور کرده و نیرویی ایجاد می‌ شود که انتهای خودرو را به سمت بالا می‌ برد. این میزان نیرو گاهی به حدی زیاد است که موجب انحراف خودرو و از کنترل خارج شدن آن می‌ شود.

در صورت نصب و استفاده از دیفیوزر جریان هوا به بیرون هدایت شده و فشار وارده به خودرو را کاهش می‌ دهد. یعنی دیفیوزر جریان یافتن هوا در زیر خودرو را افزایش داده و باعث بهبود فرمان پذیری خودرو می‌ شود.

با قرار دادن اگزوزها در داخل دیفیوزر می‌ توانید عملکرد دیفیوزر را بهبود ببخشید. به همین دلیل معمولا تیونرها اگزوزها را از میانه یا طرفین دیفیوزر خارج می‌ کنند. به این صورت لوله‌ های اگزوز مزاحم جریان هوای خروجی زیر ماشین نمی‌ شوند. این را هم در نظر داشته باشید که هوای خروجی از اگزوز‌ها باعث شتاب گرفتن جریان هوای خروجی از زیر ماشین نیز می‌ شود.

دیفیوزر مناسب چه خودروهایی است؟

دیفیوزر مناسب چه خودروهایی است؟

همانطور که اشاره شد، دیفیوزر برای اغلب خودروهای داخلی نظیر تیبا، ساینا، پژو، پراید، سمند، پژو پارس، رنو، ساندرو و … طراحی و تولید شده است. دقت داشته باشید که دیفیوزرها از مواد اولیه مختلفی تولید می‌ شود که مهمترین و گران قیمت‌ ترین نوع آن می‌ توان به الیاف کربن اشاره داشت.

لازم به ذکر است که مقاومت الیاف کربن در مقایسه با فولاد بیشتر و وزن آن چندین برابر سبک تر می‌ باشد. البته دیفیوزرهای کامپوزیتی و پلیمری هم در خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

دیفیوزرهای ساده معمولا با طرح اگزوز طراحی و تولید می‌ شوند که اغلب از جنس پلاستیک هستند. این دیفیوزرها به نوعی می‌ تواند جلوه خاصی به خودرو ببخشد. نصب دفیوزر‌های ساده به راحتی با چند تا پیچ صورت می‌ گیرد.

شماره تماس نمایندگی آپکو ایل بیگی :
02155410191
09127308520
09197427892

جمع‌بندی

همانطور که اشاره شد، دیفیوزرها در سرعت های بالا بسیار کاربردی هستند. زمانی که سرعت خودروی شما بالا می‌ رود و به دلیل افزایش فشار هوا، انتهای خودرو به سمت بالا می‌ رود. در نتیجه چسبندگی تایرها به زمین کاهش می‌ یابد. اما اگر از دیفیوزر خودرو استفاده کنید، پایداری و کنترل خودرو بهبود پیدا می‌ کند.
اگر تمایل به خرید دیفیوزر خودرو با کیفیت بالا دارید، می‌ توانید به نمایندگی مرکزی آپکو مراجعه کنید و یا از طریق سایت رسمی نمایندگی آپکو ایل بیگی اقدام کنید.

دیفیوزر خودرو

 

سوالات متداول

آیا دیفیوزر تنها جنبه زیبایی دارد؟

خیر؛ دیفیوزر علاوه‌ بر جنبه زیبایی روی کنترل و پایداری خودرو تاثیر مستقیم دارد.

وظیفه دیفیوزر چیست؟

به طور کلی می‌ توان گفت دیفیوزر پایداری خودرو در سرعت‌ های بالا را بهبود می‌بخشد.

آیا دیفیوزر روی کنترل و پایداری ماشین تاثیر دارد؟

بله؛ استفاده از دیفیوزر به خصوص زمانی که سرعت بالا است، باعث کنترل و پایداری ماشین می‌ شود.

دیفیوزر را از کجا خریداری کنیم؟

برای خرید دیفیوزر می‌ توانید از طریق سایت نمایندگی آپکو اقدام فرمایید.

آیا برای همه ماشین‌ های داخلی دیفیوزر طراحی و تولید شده است؟

بله؛ برای اغلب خودروهای داخلی دیفیوزر طراحی و تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *