فروشگاه آپکو

سنسور دنده عقب خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

سنسور دنده عقب

شرکت های تولید کننده خودرو و لوازم یدکی اتومبیل ها همیشه به دنبال آن هستند ک با به کار گرفتن تکنولوژی های روز، روند رانندگی را برای ما ساده و ایمن کنند. سنسور دنده عقب یکی از این امکانات جذاب است که باعث می شود در زمان پارک کردن خودرو یا حرکت از بروز خسارات جدی جلوگیری کنیم. این سنسور که در بخش سپر عقب خودرو نصب می شود یک سیستم خاص است که می تواند موانع در مسیر خودرو را تشخیص دهد. با نزدیک شدن به موانع گوناگون آلارم این سیستم ها به صدا در می آید و راننده را از وضعیت بخش پشت سر خودرو آگاه می سازد. بسیاری از خودروهای مدرن دارای سنسور دنده عقب هستند، اما در موارد دیگر ممکن است نیاز به خرید آنها به شکل جداگانه داشته باشید. در ادامه این مطلب از سایت نمایندگی مرکزی آپکو توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

سنسور دنده عقب چگونه کار می کند؟

سنسور دنده عقب

اساس کار سنسور دنده عقب بر پایه امواج صوتی یا میدان های مغناطیسی استوار است. روند کار در بیشتر موارد چنین است که سنسورها دارای یک محدوده امن هستند که اگر جسم خارجی درون این محدوده قرار بگیرد، عمل می کنند و در نهایت آلارم درون اتاق خودرو پخش می شود. استفاده از پردازنده های پیشرفته، سنسورهای چند منظوره و سایر سیستم های پیشرفته باعث می شود تا علاوه بر بررسی وجود موانع خارجی، پارامترهای دیگری مانند فاصله آن تا خودرو، ابعاد و… را نیز نشان دهند. معمولا یک سیستم آلارم صوتی نیز به همراه این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. صدای شبیه به بوق قطع و وصل شوند نشان دهنده وجود مانع در مسیر خودرو خواهد بود و هر چقدر این بوق با سرعت بیشتری به صدا در بیاید، یعنی مانع فاصله کمتری با خودروی شما دارد.

سنسور دنده عقب خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سنسور دنده عقب

سنسورهای دنده عقب خودرو از اجزاء مختلفی تولید شده اند که هر کدام از آنها در زمان کار نقش خاص خود را ایفا می کنند. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

●صفحه نمایش

در بسیاری از انواع جدیدتر سنسور دنده عقب یک صفحه نمایش وجود دارد که اطلاعات دقیق تری را در خصوص وضعیت بخش پشت خودرو به ما خواهد داد.

●سیم ها و اتصالات

برای اتصال بخش های مختلف سنسور مانند چشمی، نمایشگر، یونیت خروجی و… باید از سیم های رابط استفاده کنید.

●چشمی سنسور

این بخش از سنسور قطعه ای است که باید آن را روی سپر خودرو نصب کنید. در بیشتر انواع این سیستم ها از چهار چشمی استفاده می شود. وظیفه این چشمی ها بررسی وضعیت پشت خودرو از نظر موانع است. بعد از دریافت این اطلاعات نیز باید آنها را به بخش یونیت انتقال دهد.

●یونیت

این قسمت را می توان پردازنده سنسور دنده عقب خودرو نامید که وظیفه اصلی آن دریافت سیگنال های ورودی، تجزیه و تحلیل آنها و در نهایت صدور فرمان (مانند به صدا در آمدن آلارم) است.

آشنایی با انواع سنسور دنده عقب

برای مدل های مختلف خودرو موجود در بازار این روزها نمونه های متفاوتی از سنسور دنده عقب در بازار موجود است. در ادامه انواع مختلف این محصولات را خدمت شما معرفی می کنیم.

●سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی

سنسور دنده عقب

می توانیم بگوییم که این دسته از سنسور دنده عقب مدرن ترین نمونه های موجود در بازار هستند. بسیاری از برندهای معتبر خودرو مانند آئودی، سیتروئن و… سراغ این دسته از حسگرهای دنده عقب می روند. این محصولات بعد از نصب و راه اندازی یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کنند. وقتی یک جسم خارجی بزرگ در این میان وارد شود سنسور عمل کرده و هشدار می دهد.

قیمت این دسته سنسور دنده عقب بیشتر است، ولی برای نصب آنها به سوراخ کردن سپر عقب خودرو نیازی نخواهید داشت. در ضمن امکان استفاده از آن ها در طرفین خودرو نیز برای شما وجود دارد. البته نباید فراموش کنید که این دسته از سنسور صرفا در زمان دنده عقب یا در سرعت های پایین (جهت پارک کردن) فعال می شوند.

●سنسور دنده عقب آلتراسونیک

سنسور دنده عقب

این نمونه از سنسور در بین خودروهای مختلف بسیار پر استفاده می باشد. وجود امواج صوتی با طول موج مشخص در اطراف این سنسورها باعث می شود تا اگر هر جسم خارجی وارد محدوده آنها شد، شاهد بازتاب این امواج باشیم. همین موضوع باعث می شود تا وجود یک مانع در پشت خودرو را راحت تشخیص دهید. در بیشتر خودروها این نمونه سنسور به صورت فابریک درون سپر عقب قرار دارد. اما در خودروهای قدیمی تر باید حتما برای نصب سپر را سوراخ کنید.

خرید سنسور دنده عقب

خرید سنسور دنده عقب علاوه بر این که از بروز حوادث مختلف جلوگیری می کند، باعث می شود تا هزینه های مربوط به تصادفات و… در زمان پارک کردن کاهش یابد. اما فراموش نکنید که بهتر است سراغ محصولات باکیفیت و دارای دقت مناسب بروید، چرا که نمونه های تقلبی این تجهیزات در بازار باعث می شوند تا در زمان پارک کردن یا دنده عقب گمراه شوید. خرید از فروشنده های معتبر یک راهکار بسیار مناسب برای مشتریان خواهد بود.
نمایندگی مرکزی آپکو به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات مختلف مانند سنسور دنده عقب، دزدگیر تصویری، ردیاب خودرو، دفیوزر خودرو و… می تواند باکیفیت ترین محصولات و تجهیزات جانبی خودرو را در اختیار شما بگذارند. برای دریافت مشاوره قبل از خرید نیز می توانید با ما تماس بگیرید و از تجربیات متخصصین آپکو استفاده کنید.

سوالات متداول

وظیفه سنسور دنده عقب خودرو چیست؟

این سنسور اجازه می دهد تا در زمان پارک کردن یا دنده عقب بتوانید از آلارم هشدار دهنده که نزدیک شدن شما را به یک جسم خارجی نشان می دهد استفاده کنید.

سنسور دنده عقب چگونه کار می کند؟

این سنسور ها امواج صوتی یا میدان مغناطیسی را در محدوده مشخصی پشت خودرو درست می کنند. هر جسم یا مانعی که در این قسمت ها قرار بگیرد باعث فعال شدن سنسور و آلارم درون خودرو خواهد شد.

آیا سنسور دنده عقب خودرو قابل اطمینان است؟

بله، البته بهتر است در صورتی مشاهده هرگونه عملکرد ضعیف آن را به افراد متخصص نشان دهید تا اقدامات لازم برای رفع عیب انجام شود.

در سنسور دنده عقب خودرو از چه تکنولوژی هایی استفاده شده است؟

این محصولات دارای تکنولوژی التراسونیک یا الکترومغناطیس هستند که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند.

از کجا سنسور دنده عقب را خریداری کنیم؟

نمایندگی مرکز آپکو با ارائه محصولات اورجینال و با کیفیت به مشتریان خود می تواند بهترین فروشگاه جهت خرید سنسور دنده عقب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *