فروشگاه آپکو

هدلایت بهتر است یا زنون؟

هدلایت بهتر است یا زنون؟

امروزه انواع مختلف چراغ خودرو در بازار موجود می باشد که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی است. انتخاب بین نمونه های مختلف همواره سیستم روشنایی خودرو برای دارندگان سردرگم کننده است. از همین رو دیده می شود که بسیاری به دنبال پاسخ این سوال هستند که هدلایت بهتر است یا زنون؟ کدام مورد از نظر قانونی منع دارد و باعث جریمه شدن می شود؟

بهترین راه برای درک تفاوت این دو محصول این است که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بشناسید و با ویژگی های مختلف آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب متخصصن ما در سایت نمایندگی آپکو قصد دارند بررسی کنند که هدلایت بهتر است یا زنون و هر کدام از این محصولات بیشتر خدمت شما معرفی کنند.

 

هدلایت یا زنون؟ کدام انتخاب بهتری است؟

 

هدلایت یا زنون؟ کدام انتخاب بهتری است؟

 

برای داشتن انتخاب مناسب بین هدلایت و زنون برای خودرو، باید ابتدا به سوالات اساسی در این زمینه پاسخ دهید. در نظر داشتن این سوالات باعث می شود بتوانید ابتدا انتظارات خود از سیستم روشنایی خودرو را بهتر درک کنید و سپس نسبت به خرید تجهیزات مناسب اقدام نمایید. این سوالات عبارتند از:

 

  • هدلایت یا زنون را برای نور بالا یا نور پایین لازم داریم؟ امکان استفاده از چراغ زنون برای نور بالا و نور پایین وجود دارد ولی چراغ هدلایت صرفاً برای نور بالا گزینه مناسبی خواهد بود.
  • سیستم برق خودرو چیست؟ سیستم برق رسانی خودرو تاثیر زیادی بر روی روند کار انواع چراغ دارد و از همین رو باید با دقت داشته باشید.
  • آیا خودرو دارای لنز نور پایین است؟ با پاسخ دادن به این سوال می بینید که وقتی سراغ زنون یا هدلایت میروید، بازدهی نوری چراغ ها بیشتر خواهد شد.

 

استفاده از زنون یا هدلایت برای نور بالا

 

استفاده از زنون یا هدلایت برای نور بالا

 

در بیشتر خودروهای ساخت کمپانی های داخلی می بینیم که برای نور بالا از لامپ هالوژنی فابریکی استفاده شده است. این نمونه از لامپ خودرو حداکثر دارای ۵۰ وات توان مصرفی است و از طرفی حرارت تولیدی آن بالا و بازده نوری آن پایین می باشد. همین باعث شده تا میزان تقاضا برای لامپهای زنون یا هدلایت جهت استفاده در نور بالای خودرو بیشتر باشد. یکی از معایب دیگر چراغ هالوژن فابریکی، تغییر زمانی در روشن شدن و خاموش شدن آنها می باشد.

از آنجایی که در بسیاری از موارد میبینیم از نور بالا برای اخطار دادن به خودروهای مقابل استفاده می شود، این فاصله زمانی برای ما پارامتر مناسبی نیست و به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند سراغ استفاده از زنون یا هدلایت بروند. دمای نوری چراغ های هدلایت ۶۰۰۰ کلوین می باشد و به عبارتی می توانیم بگوییم که نوع آنها سفیدرنگ و تیزتر است. به همین دلیل برای اخطار دادن در زمان رانندگی گزینه های بهتری هستند. چراغ های زنون نیز دارای دمای نوری مشابهی می باشند و از همین رو گزینه های بهتری برای نور بالا هستند.

 

مقایسه نور هدلایت و زنون

 

مقایسه نور هدلایت و زنون

 

نور هدلایت و زنون هر دو تشابه زیادی به یکدیگر دارند و معمولاً استفاده از آن ها برای چراغ خودرو باعث ایجاد خیرگی زیاد و نور بسیار سفید و شفاف است. در نتیجه هر دوی این موارد برای اخطار دادن گزینه های بسیار مناسب و مطمئنی هستند. اما به گفته بسیاری از متخصصان انتخاب زنون برای چراغ نور بالا گزینه مناسبی نیست. چرا که انواع چراغ زنون برای روشن شدن نیاز به زمان بیشتری دارند.

به عبارتی در لامپ گازی زنون نور برای رسیدن به حداکثر میزان خود نیاز به مدت زمان بیشتری خواهد داشت و همین که باعث کند شدن روند کاری محصولات نسبت به انواع چراغ هدلایت میشود. اما نور هدلایت بلافاصله بعد از فعال کردن شاسی روشن شده و هیچ زمانی را تلف نمی کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص چراغ زنون ارائه خواهیم داد.

 

آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد چراغ زنون

در چراغ زنون و دو ترانس قرار دارند. از آنجایی که چراغ زنون یکی از انواع لامپ گازی به شمار می رود، برای روشن شدن باید در معرض شوک الکتریکی بالا و جریان زیادی قرار گیرد. یونیزه شدن کامل گاز در درون این چراغ ها باعث می شود تا لامپ به حداکثر نوردهی خود برسد. وظیفه ترانس ها در این میان تامین سیل لازم برای ایجاد شوک الکتریکی است.

حتی در چراغ های زنون پرقدرت می بینیم که نور در دو یا سه ثانیه ابتدایی برای اخطار دادن کافی نیست. اما در نمونه های هدلایت پر قدرت این مسئله به طور کلی برطرف خواهد شد. پس از همین رو می توانیم نتیجه بگیریم که چراغ های هدلایت نسبت به زنون برای نور بالا گزینه های بهتری هستند.

 

به کارگیری هدلایت یا زنون در نور پایین

برای اینکه مشخص کنیم زنون یا هدلایت برای نور پایین گزینه مناسبی است، قبل از همه چیز باید نگاهی به ساختار سیستم چراغ خودرو بیندازیم. در شرایطی که چراغ خودرو دارای عدسی یا لنز باشد، استفاده از چراغ زنون قطعاً انتخاب بهتری است. اما در صورتی که هیچگونه عدسی و لنز در چراغ ها به کار نرود، هدلایت بهترین مورد برای ما خواهد بود. به همین دلیل متخصصین ما در نمایندگی آپکو پیشنهاد می دهند تا اگر در بیشتر موارد شما مجبور به طی کردن مسیر های طولانی و جاده های برون شهری هستید، برای نور پایین خود سراغ زنون های قدرتمند بروید.

همچنین افرادی که بیشتر در مسیرهای شهری تردد می کنند بهتر است سراغ هدلایت بروند. نور سفید و درخشان این چراغ ها باعث می شود تا خودرو شما بیشتر متفاوت به نظر برسد. علاوه بر این قدرت پرتاب نور در انواع چراغ هدلایت سه تا هشت برابر لامپ فابریک خودرو است.

 

برای استفاده از زنون در خودرو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

برای استفاده از زنون در خودرو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

با توجه به سیستم برق خودرو قبل از انتخاب چراغ زنون اهمیت بسیار زیادی دارد و عدم توجه به آن معایب مختلفی را برای شما به دنبال خواهد داشت. در خودروهایی که ECU یا سیستم برق قدیمی دارند، روند استفاده از چراغ زنون بسیار راحت خواهد بود. اما برخی از خودروهای امروزی دارای سیستم برق مالتی پلکس هستند که حساسیت آن بالاتر می باشد. در چنین شرایطی باید سراغ چراغ زنون کنباس دار بروید.

وجود کنباس در این نمونه چراغ باعث شده تا خطاها یا ارورهایی که در سیستم برق خودرو به وجود می آیند تا حد بسیار زیادی کاهش یابند. از همین رو در زمان نصب چراغ نیاز به کابل کشی های دستی و غیر استاندارد یا به کارگیری خطاگیر نخواهید داشت. البته در بسیاری از چراغهای هدلایت نیز امروز از تکنولوژی کنباس استفاده کردند. این تکنولوژی به بخش درایور چراغ هدلایت اجازه می دهد تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد و دچار خرابی نگردد.

 

آیا به کارگیری هدلایت یا زنون باعث جریمه شدن خودرو می گردد؟

بسیاری از افرادی که علاقمند به استفاده از چراغ های زنون یا هدلایت هستند در همان ابتدای کار این سوال را از خود می پرسند که آیا به کارگیری این تجهیزات باعث می شود تا جریمه شویم؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید دیدگاه شفافی نسبت به قانون راهنمایی رانندگی داشته باشیم. طبق این قوانین وجود هرگونه نور درخشنده در خودرو که باعث آزار عابرین پیاده یا رانندگان شود، ممنوع است.

در بسیاری از موارد می بینیم که می توان از چراغ زنون استفاده کرد و از طرفی کاسه چراغ خودرو را به شکل استانداردی تنظیم نمایید تا هیچگونه آزادی به کسی نرسد. امروزه تجهیزات مختلفی مانند کاسه چراغ های استاندارد و به کارگیری لنزهای موتوردار در بخش کاسه چراغ، باعث می شود تا به راحتی بتواند چراغ زنون استفاده کنید.

 

سخن نهایی

برای پاسخ به این سوال که چراغ هدلایت بهتر است یا زنون، باید ابتدا هدف خود از به کارگیری این محصولات را مشخص کنید. همچنین پس از آن نیز باید به سیستم کاسه چراغ و برق خودرو خود توجه ویژه داشته باشید. از همین رو متخصصین ما در سایت خود پیشنهاد می دهند که حتما قبل از انتخاب و خرید این محصول با افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه مشورت کنید.

در پایان نیز به یاد داشته باشید که برای خرید هدلایت یا زنون بهتر است سراغ فروشندگان متخصص که محصولات با کیفیت را در اختیار شما می گذارند بروید. چون نمونه های بی کیفیت علاوه بر عمر مفید پایین، ممکن است به سیستم برق خودرو نیز آسیب برسانند.

 

سوالات متداول

کدام گزینه برای ما بهتر است، هدلایت یا زنون؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا موارد نیاز خود را مشخص کنید. همچنین در این مطلب توضیحات کافی و تخصصی در این زمینه ارائه شده است.

چراغ هدلایت چه ویژگی هایی دارد؟

چراغ هدلایت دارای تکنولوژی ال ای دی و دمای نوری ۶۰۰۰ کلن می باشد. از همین رو امکان استفاده آن برای نور بالا و نور پایین وجود دارد.

چراغ زنون چه ویژگی هایی دارد؟

چراغ زنون یکی از نمونه های لامپ گازی است که نوردهی بالایی برخوردار است و پیشنهاد می شود بیشتر برای نور پایین از آن استفاده کنید.

چراغ هدلایت و زنون در چه مواردی استفاده میشود؟

امکان استفاده از چراغ هدلایت و زنون برای نور بالا، نور پایین و پروژکتور یا مه شکن خودرو وجود دارد.

آیا زنون برای نور پایین مناسب است؟

برای به کارگیری زنون در چراغ نور پایین خودرو بهتر است بررسی کنید که آیا سیستم برق خودرو شما با این چراغ ها سازگار است و از کاسه چراغ استاندارد استفاده کرده اید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *