فروشگاه آپکو

مهمترین قطعات خودرو که باید در مورد آن ها بدانید

مهمترین قطعات خودرو که باید در مورد آن ها بدانید

خودروها از جمله وسایل نقلیه ای هستند که از صدها قطعه ریز درشت ساخته شده‌ اند. دقت داشته باشید که هر یک از این قطعات وظیفه مخصوص به خود را دارند و عملکرد مطلوب آنها در به حرکت در آوردن خودرو و فراهم کردن آسایش و ایمنی سرنشینان موثر می‌ باشند.

با کسب اطلاعات در مورد قطعات موجود در خودروها، عملکرد و علائم خرابی آنها می‌ توانید به طور صحیح از خودرو نگهداری کنید. همچنین شناخت قطعات به شما کمک می‌‌‌‌‌ کند تا حدی مشکلات خودرو خود را پیدا و برای برطرف کردن آن اقدام کنید. در ادامه این مطلب از نمایندگی آپکو قصد داریم فهرستی از مهم ترین قطعات خودرو که باید در مورد آنها بدانید را ارائه دهیم.

مهم‌ ترین قطعات خودرو

مهم‌ ترین قطعات خودرو

از مهم‌ ترین قطعات خودرو می‌‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

انژکتور

انژکتور در واقع یک نوع شیر با کنترل الکتریکی است که وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندر را بر عهده دارد. به این عمل اصطلاحا اتمیزه کردن گفته می‌شود. دقت داشته باشید که تعداد انژکتورها در اغلب خودروها به تعداد سیلندرها بوده و محل نصب آنها روی منیفولد هوا قرار دارد.

البته بعضی از خودروها دارای دو انژکتور برای هر سیلندر می‌ باشند و انژکتور خودروهایی که مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت هستند، در سر سیلندر آنها قرار دارد. معمولا در صورت وجود مشکل در هر کدام از انژکتورها خطای مربوطه در ECU خودرو ثبت می‌ شود. برای اینکه بفهمید کدام انژکتور خراب است، می‌ توانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که قیمت انژکتور بستگی به مدل و برند خودرو دارد. به عنوان مثال: اگر خودروی شما دارای سیستم پاشش مستقیم سوخت است، قیمت انژکتورهای آن بالا است.

پیستون

یکی از مهم‌‌‌‌‌‌‌ ترین اجزاء موتورهای احتراق داخلی، پیستون است. دقت داشته باشید این قطعه وظیفه انتقال انرژی حاصل از احتراق را به میل لنگ به وسیله یک رابط به نام شاتون را بر عهده دارد. پیستون یک قطعه استوانه‌ ای شکل است که در اغلب خودروهای سواری از جنس آلومینیوم ساخته می‌‌‌‌‌‌ شود.

در بیشتر خودرو‌ها سطح پیستون صاف است. البته گاهی سازنده تغییراتی روی سطح آن ایجاد می‌ کند. بعضی تیونرها برای افزایش قدرت پیشرانه، پیستون‌ های استاندارد را با نمونه‌‌ های سبک‌ تر جایگزین می‌ کنند. در واقع پیستون‌ ها از جمله قطعاتی هستند که به ندرت دچار خرابی می‌ شوند و طول عمر بالایی دارند.

ولی استفاده نادرست از خودرو و فشار بیش از حد به پیشرانه می‌ تواند باعث آسیب دیدن پیستون‌ ها شود. همچین در نظر داشته باشید که تعویض پیستون‌ ها به صورتی دستی انجام می‌ شود. یعنی نمی‌ توان تنها یک یا چند تای آنها را تعویض کرد، بلکه لازم است تمامی آ‌نها تعویض شوند.

نمایندگی آپکو ایل بیگی

شاتون

شاتون در واقع دسته‌ ای است که حرکت پیستون را به میل لنگ منتقل می‌ کند. دقت داشته باشید که این قطعه در مراحل کاری خود، تحت فشار زیاد ناشی از ضربات حاصل از احتراق قرار دارد. به همین دلیل آنها با استحکام بالایی طراحی و تولید می‌‌‌‌ شوند.

شاتون در همه خودروها یک شکل است و از سه بخش سر بزرگ، ساق و سر کوچک تشکیل می‌ شود. معمولا سر کوچک شاتون یک تکه بوده و به پیستون متصل است. سر بزرگ آن نیز به میل لنگ وصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود. غالبا سر بزرگ شاتون دو تکه ساخته می‌ شود و تکه‌ های آن با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر وصل می‌ شوند.

محصولات آپکو، آپشن و رفاهی

پلوس

از قطعات مهم خودرو می‌ توان به پلوس اشاره داشت. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از سمت دیفرانسیل به چرخ‌ ها را بر عهده دارد. یکی از معمول‌ ترین ایرادات در پلوس مربوط به پارگی گردگیرهای موجود در آن است. گردگیر یک قطعه به شکل قیف است که در انتهای پلوس قرار دارد.

دقت داشته باشید که گردگیر مانع برخورد عامل‌ های آلاینده هایی مثل گرد و خاک با سر پلوس می‌ شود. در صورت پاره شدن گردگیرها آلودگی‌ ها به قطعه وارد شده و منجر به خرابی آن می‌ شود. به همین دلیل بهتر است در هر بار مراجعه برای سرویس خودرو، از تعمیرکار بخواهید وضعیت گردگیر و سر پلوس را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز آن را تعویض کند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که صدای تق تق در زمان دور زدن با انواع وسیله نقلیه نشان دهنده خرابی پلوس است. برای کسب اطمینان از وجود ایراد در سر پلوس باید فرمان را تا آخر به هر دو طرف بچرخانید؛ در هر سمتی که صدای تق تق شنیدید، یعنی سر پلوس در آن سمت خراب شده است.

منبع اگزوز

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌ کنند منبع اگزوز فقط برای خروج دود موجود در خودرو است. در صورتی که این قطعه یک وظیفه مهم کاهش صدای بسیار بلند تولید شده در موتور را نیز بر عهده دارد. گاهی به دلیل جوشکاری نادرست و عدم آب بندی منبع اگزوز، شاهد خروج صدایی آزاردهنده‌ ای از ماشین می‌ شویم.

نمایندگی آپکو

ترموستات

از دیگر قطعات مهم خودرو می‌‌‌‌ توان به ترموستات اشاره داشت که عملکرد نامطلوب آن موجب آسیب دیدن موتور می‌ شود. در واقع این قطعه وظیفه انتقال و به جریان انداختن مایع خنک‌کننده بین موتور و رادیاتور را بر عهده دارد. هنگامی که پیشرانه سرد باشد، ترموستات به گرم کردن آن کمک می کند و در زمان گرم بودن موتور باعث سر شدن آن می‌شود.

به زبان ساده‌ تر می‌ توان گفت که این قطعه دمای پیشرانه را در حالت تعادل قرار می‌ دهد. به همین دلیل در صورت افزایش دمای موتور، باید ترموستات را مورد بررسی قرار دهید.

سلکتور تعویض دنده

سلکتور قطعه‌ ای است که وظیفه انتقال وضعیت درخواستی راننده یعنی تعویض دنده به جعبه گیربکس را بر عهده دارد. البته با اتومات شدن دنده‌ ها در خودروهای جدید نیازی به تعویض دنده توسط راننده نیست. ولی برای داشتن حق انتخاب راننده، اغلب سلکتورهای امروزی برای هر دو حالت دستی و اتومات تنظیم شده‌ اند.

دقت داشته باشید که سلکتورها به وسیله کابل یا به صورت الکترونیکی با جعبه دنده در ارتباط می‌ باشند.

سیبک فرمان

سیبک یکی دیگر از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال حرکات سیستم فرمان به چرخ‌ های جلو را بر عهده دارد. اگر در زمان رانندگی با رسیدن به دست اندازها صدای عجیب و یا غیر عادی از خودرو شنیدید، یعنی سیبک فرمان ایراد پیدا کرده است. به همین دلیل بهتر است برای بررسی این مسئله به مکانیکی مراجعه کنید.

کالیپر ترمز

از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو در سیستم ترمز می‌توان به کالیپر اشاره داشت. در واقع این قطعه در زمان ترمز گیری، لنت های ترمز را بر روی دیسک سوار می کند که این کار موجب کاهش سرعت و در نهایت توقف ماشین می‌ شود. دقت داشته باشید که نشت روغن ترمز از کالیپر بسیار خطرناک بوده و گاهی سبب از کار افتادن کل سیستم ترمز می‌ شود.

همچنین این را هم در نظر داشته باشید که وجود هر گونه مشکل در کالیپر در طی زمان موجب ساییدگی لنت‌ ها می‌ شود.

نمایندگی اپکو

استارتر

با فشار دادن کلید استارت، الکتروموتور استارتر فعال و پیشرانه روشن می‌ شود. اگر با فشار دادن کلید استارت، خودرو استارت نخورد؛ به احتمال زیاد استارتر سوخته و نیاز به تعویض دارد. فقط این را در نظر داشته باشید که این قطعه گران قیمت است. به همین دلیل باید در نگهداری آن دقت بیشتری داشته باشید.

حسگر دمای آب

حسگر دمای آب یکی از قطعات ارزان و در عین حال مهم خودرو است. این قطعه وظیفه نمایش دمای آب ماشین به راننده و ECU را بر عهده دارد. در صورت خرابی این سنسور، ماشین در زمانی که گرم شده مشابه با حالت سرد، سوخت پاشی کرده یا اشتباها کامپیوتر خودرو ECU پیشرانه سرد را گرم تشخیص می‌ دهد که این مسئله به خودرو آسیب می‌ رساند.

حسگر سرعت چرخ

این قطعه در واقع اطلاعات مورد نیاز دو سیستم ABS و کنترل کشش را فراهم می‌ کند. دقت داشته باشید که حسگر سرعت چرخ در پشت چرخ قرار دارد. از آن جایی که این حسگر در معرض عوامل محیطی زیادی قرار دارد، امکان خرابی آن وجود دارد. با این حال نیاز به نگرانی نیست، چرا که تعویض آن به سادگی صورت می‌ گیرد.

چراغ هشدار مربوطه در صورت خرابی حسگر سرعت چرخ روشن می‌ شود که در این شرایط می‌ توان با دستگاه دیاگ آن را عیب‌یابی کرد.

واتر پمپ

واتر پمپ قطعه‌ ای است که وظیفه به جریان انداختن مایع خنک کننده پیشرانه را بر عهده دارد. واتر پمپ‌ ها امروزه در انواع مکانیکی و برقی موجود هستند. در صورت از کار افتادن واتر پمپ‌ های برقی باید برای تعویض آن اقدام کنید. واتر پمپ‌ های مکانیکی نیز با مشکلات مختلفی نظیر نشتی آب رادیاتور، خرابی بلبرینگ‌ ها و … رو به رو می‌ شوند.
بهتر است در زمان تعویض واتر پمپ مایع خنک‌کننده را نیز به صورت کامل عوض کنید.

آپکو: نمایندگی فروش، نصب و ضمانت ردیاب جی پی اس وایزر

موتور برف پاک کن

برف پاک کن‌ها یکی از قطعات مهمی است که وجود آنها به خصوص در شرایط آب و هوایی نامساعد بسیار لازم و ضروری است. موتور برف پاک کن‌ ها هم مانند بسیاری از دستگاه‌ های الکترونیکی گاهی دچار خرابی می‌ شود.

کمپرسور کولر

در صورت عملکرد نامطلوب کولر ماشین، ابتدا باید مدار آن را مورد بررسی قرار دهید تا از عدم وجود نشتی اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعدی باید کمپرسور خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی به دلیل بروز ایراد در کمپرسور، سیستم خنک کننده خودرو با مشکلاتی رو به رو می‌‌ شود.

دقت داشته باشید که این قطعه دارای یک کلاچ است که متناسب با نیاز کولر منجر به فعالیت کمپرسور و یا غیر فعال شدن آن می‌ شود. به همین دلیل اگر کلاچ به درستی کار نکند؛ کمپرسور دچار افت فشار شده و کولر از کار می‌ افتد.

جمع بندی

در این مقاله به مهم‌ ترین قطعات خودرو پرداختیم. نمایندگی آپکو یکی از معتبرترین مراکز فروش قطعات عمومی خودرو است. برای ارتباط با نمایندگی مرکزی آپکو می‌ توانید از طریق شماره درج شده با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا امکان تعویض یک پیستون وجود دارد؟

خیر، نمی‌ توان تنها یک یا چند تای آنها را تعویض کرد، بلکه لازم است تمامی آ‌نها تعویض شوند.

آیا می‌ توانیم عیب‌ یابی خودرو را خودمان انجام دهیم؟

خیر، عیب‌ یابی خودرو کاری تخصصی و پیچیده است. به همین دلیل این کار باید توسط تعمیرکاری حرفه‌ ای و با تجربه انجام شود.

هزینه تعویض پیستون‌ چقدر است؟

پیستون یکی از قطعات مهم در عملکرد خودرو است و تعویض آن هزینه بالایی دارد.

در صورت خرابی حسگر دمای آب چه اتفاقی رخ می‌ دهد؟

در صورت خرابی این سنسور، ماشین در زمانی که گرم شده مشابه با حالت سرد، سوخت پاشی کرده یا اشتباها کامپیوتر خودرو ECU پیشرانه سرد را گرم تشخیص می‌ دهد که این مسئله به خودرو آسیب می‌ رساند.

سیبک فرمان چه وظیفه‌ ای بر عهده دارد؟

سیبک یکی دیگر از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال حرکات سیستم فرمان به چرخ‌ های جلو را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *